2023. március 5., vasárnap

Kos - Kőbányai és Pécsi porcelángyár

 Ezt a kos figurát először eozinos verzióban láttam. Nagyon tetszett, de mivel az eozinmáz nem a kedvencem, csak nézegettem. Az alapmázas türkiz verziónak viszont nem tudtam ellenállni. 

Boldogan tettem a gyűjtemény pécsi polcára. 


Később, a kutatásaim során betekinthettem a Zsolnay formakönyvbe, ahol legnagyobb meglepetésemre a tervezés ideje fel volt tüntetve: 1965. július 7, de a tervező neve helyett, annyi volt melléírva, hogy kőbányai.
Ezt akkor értettem meg, amikor egy fehér verziót is találtam belőle és meglepő módon kőbányai jelzést találtam rajta: 


A korabeli zsűrikönyvek átolvasása után már érthető mi történhetett. Nem jellemző, de néha előfordult, hogy az egyik gyár tervezőjének tervét egy másik gyár gyártotta. A kőbányai tervezőgárda közül valaki megtervezte ezt a figurát, zsűri elé került, ahol elfogadták, de egy külsős döntés alapján a pécsi gyárhoz irányították át a terveket és felsőbb utasításra ott történt a gyártás. Indoklást egy esetben sem találtunk. 
Így történhetett meg, hogy a pécsi tervező, Török János két tervét is Hollóháza gyártotta, illetve a herendi Hanzély Jenő terveit az Aquincum Porcelángyár és a Hollóházi Porcelángyár is gyártotta, hogy csak egy pár példát említsek. 

Legújabban pedig már a gyűjtemény része egy festett verzió is a pécsi gyárból: 


Így már trióként is állhattak modellt: 


A figura 12 cm széles, 9 cm magas. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szepesi Magda

 Egy újabb név. Viszont sajnos csak ennyi.  Szepesi Magda. Természetesen megint valami mást kerestem, amikor egy cikkhez tartozó képen ismer...