2023. március 5., vasárnap

Ludas Matyi - Kőbányai Porcelángyár - Dabóczi Mihály

 A porcelánfigurákat sokszor mesefigurák ihletik. Ludas Matyi figuráját is sokféleképpen feldolgozták már. 

Ez a figura a Kőbányai Porcelángyárban készült. Azt gondoltam, hogy valamikor az 50-es években készülhetett és erről az időszakról nagyon kevés információ áll rendelkezésre, nagyon nehéz beazonosítani a figurák tervezőit. Ez esetben szerencsém volt. Egy másik figura után kutattam, amikor Dabóczi Mihály neve feltűnt. Szerencsére találtam egy könyvet az életművéről, megtaláltam a keresett figurát és még más érdekességet is. Például, hogy ez  a Ludas Matyi figura is a nevéhez köthető. 




A könyv szerint 1953-ben készült a figura. A szobrász terrakottában és bronzban is megalkotta a szobrot, később életnagyságú változata a Hugonna Vilma Általános Iskolába került. 

Érdekesség még, hogy Zoltán fia állt modellt Matyi figurájához. 



Amikor rátaláltam ezekre az információkra, természetesen rákerestem mikor volt kiállítása az alkotónak és legnagyobb szerencsémre Budapesten, a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteményben volt éppen emlékkiállítása. Pont ott tudtam lenni a megnyitón, ahol egy pár szót váltottam Dr. Dabóczi Ákossal, az egyik fiával. 

Kérdeztem a figuráról és ő elmondta, hogy ugyan az édesapja szobra alapján készült, de mivel a gyárban változtattak a figura arányain, ezért lekapartatta róla a nevét, nem vállalta. Külön kérése volt - ezt egyébként más tervezőknél is tapasztaltam - hogy ne fessék a kisplasztikákat. Teljesen érthető kérés, szobrászok voltak, más szobrukat sem festették le, de ez a kérés is süket fülekre talált ezek szerint. (Milyen érdekes, hogy a gyűjtők körében a forma mellett legalább olyan fontos a festés minősége is, a festetlen darabok sokszor a töredékét érik a kereskedelemben. )

Az eredeti elképzelés:


A kiállításon egyébként más szobrokat is felfedeztem, amik később porcelángyárakban is gyártásra kerültek. 

 


Ezt a figurát sokszor Török János nevéhez kötik, hibásan úgy is szerepel a Modern Zsolnay könyvben, de ez is Dabóczi tervezés. 


Ezt az aktot Hollóházán gyártották. 

A két kedvencem:

Ballada


Gyermekében gyönyörködő anya


Itt található a könyv az életműről.

A figura  26,5 cm magas. 
Tervezte Dabóczi Mihály.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szepesi Magda

 Egy újabb név. Viszont sajnos csak ennyi.  Szepesi Magda. Természetesen megint valami mást kerestem, amikor egy cikkhez tartozó képen ismer...