2023. május 2., kedd

Káldor Aurél gyerekfigurái

A magyar kerámia és porcelán világában olyan szép nevek fordulnak elő, hogyha nem kedvelném a tárgyaikat, akkor is megjegyezném a nevüket. De ebben az esetben, a név és a tárgyak is kedvencek. Káldor Aurél nevével először az Iparművészeti Lektorátus jegyzőkönyveiben találkoztam.  Máshol nem találkoztam említéssel, mert a neve nem volt köthető egy gyárhoz, szabadúszóként dolgozott. Nagyon örültem, hogy az ismert és kevésbé ismert gyerekfigurákhoz végre nevet is tudtam kötni. 


Hollóházán és az Aquincum Porcelángyárban készültek a fenti gyerekfigurái. Mivel Hollóházán nagyobb volumenben gyártottak, ezek a figurák gyakrabban kerülnek elő. Az Aquincum Porcelángyárban készült darabok ritkának számítanak. 

Az első találkozásunkkor még nem tudtam mivel van dolgom. A festetlen jó testvéreket egy régiségkereskedésben vettem és jelzés híján el kellett hinnem, hogy ez a kedves mozdulat a Pécsi Porcelángyárban készült. Merthogy ez a kedves mozdulat fogott meg. Természetesen nem Pécsett készült, mint később megtudtam és a blog is többek között azért indult jó pár éve, hogy az ilyen pontatlanságokat helyre tegye. 


A legismertebb négyes csapat hollóházi jelzéssel viszonylag hamar összegyűjthető.
 

A 80-as években rövid ideig máz alatti festéssel is készültek, ezek már gyűjtői csemegének számítanak. 


egy ritka olvasó kislányok festés, valószínűleg dekor tervnek készült, de később nem ezt fogadták el: 
 

Az Aquincum Porcelángyárban is 4 figura készült ebből a sorozatból. Méretben kicsit kisebbek és mivel kevesebb készült belőlük, ritkának számítanak. 


A gyűjtőknek minden, a szokásostól eltérő festés érdekes lehet. Ezen a két kockázó kislányon lehet látni a különbséget az első és a másodosztályú festés között. 



A jobb oldali figura festése erőteljesebb, a másodosztályú figura halványabb. 

Van, hogy a színben árnyalatnyi különbségek vannak, mert alapvetően mindkét kabátka zöld, de azért van különbség köztük. 


Az éneklő kislányok mindenféle festéssel keresettek:


A jó testvérek is kiszínesedtek a gyűjteményemben: 



És hogy mit lehet tudni az alkotóról? 

Káldor Aurél 1924. október 2-án született Budapesten. Édesanyja korai halála után a neveltetése a nagyszüleire hárult. Nagyapjának márványüzeme volt Józsefvárosban, a Koszorú utcában, ez egészen biztosan segítette a művészi ambícióját. Érettségi után a Képzőművészeti Főiskola hallgatója lett. 23 évesen kerámiaüzemet nyitott, de hamarosan tönkrement. 1949-ben a  Kerámiaipari Művészeti Szövetkezetben lett részlegvezető. Az 50-es években újjá éled a porcelángyártás, különböző gyárak kezdik készíteni a figuráit, egyre több tervét fogadják el. Így lehet, hogy Hollóháza és az Aquincum Porcelángyár mellett herendi figurákat is köthetünk a nevéhez. 1966-ban az Új Emberben, így emlékezik: 

— Porcelánfigurák tervezésével kezdtem, mintegy ötven alakomat gyártja Herend, Aquincum , Hollóháza. Szeretik őket — ahogyan mondják. 

1963-tól más kezdi el foglalkoztani, a porcelánfigurák szép lassan a háttérbe szorulnak: 

 — Egyre jobban vonzanak az egyház művészeti feladatok — említi. — Sokáig csak forgattam a gondolatot magamban, nem mertem hozzákezdeni. — Miért? — Ügy érzem, lelkileg is fel kell készülni hozzá. 

1996-ban is beszélt pályájáról az Új emberben. 

Egyházi művészként 1963-tól jegyzik, amikor a Prágai kis Jézus márvány domborműve elkészült, s ez ma a Bakáts-téri templomban látható. Müncheni templomba került az 1964-ben készített Szent Lídia márványszobra, melyet elhunyt pap bátyja emlékére alkotott. A szoborról készült fényképet mutatva megáll, s kérdezi, tudom-e, ki volt az a Szent Lídia. Nem tudtam. De talán nem én vagyok az egyetlen. Lídia bíborárus asszony volt, ő ruházta fel az apostolokat, s a kelmeárusok védőszentje. (ApCsel 16,14.) Majd sorra érkeztek a felkérések. Műveit márványból, gipszből, bronzból és terrakottából készítette. 

A cikk zárásaként megosztotta ars poeticáját: 

 Szerinte „a művészet ott kezdődik, ha egy művésznek van egy lelki élménye, s ezt valamilyen eszközzel (legyen az ceruza, festék, kő, márvány...) megjeleníti azért, hogy a másik embernek is ugyanabban az élményben legyen része".

2011. szeptember 9-én hunyt el. 


forrás: internet


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szepesi Magda

 Egy újabb név. Viszont sajnos csak ennyi.  Szepesi Magda. Természetesen megint valami mást kerestem, amikor egy cikkhez tartozó képen ismer...